هوش تجاری در صنعت مالی

اطلاعات و دانش در هزاره سوم به ثروت اصلي سازمان‌ها تبديل شده و بنگاه‌های تجاري و واحدهای توليدی برای كسب مزيت رقابتی به دنبال استفاده هر چه بيشتر از اين ثروت در تصميمات خطير خود در محيط پويا امروز مي باشند. با به‌كارگيری فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی اركان كسب‌ كار نيز، سيستم‌ها و نرم‌افزارهای سازمانی، بستر فعالیت‌های کسب‌وکار را شکل داده و تبديل به مخزن نوينی برای داده‌های سازمانی شده اند. لذا با توجه به اهميت تصميم‌گيری در سازمان و نياز تصميم‌گيری به پشتيبانی شدن از طريق هوش تجار، اهميت يکپارچگی پشتيبانی تصميم‌گيری با سيستم‌های سازمانی( بستر فرايندی و داده‌ای سازمان) بيش از پيش مشخص مي گردد.

هوش تجاری به نوعی مدیریت کسب‌وکار اطلاق می‌شود که به منظور تشریح برنامه‌های کاربردی و فناوری در زمینه گردآوری، ارائه، دسترسی، تحلیل داده‌ها و اطلاعات در راستای یاری رساندن به موسسات، به منظور اتخاذ بهینه تصمیمات تجاری، کار برد دارد. هوش تجاری به سازمان‌ها این کمک را می‌کند که وظایف تحلیل، تهیه استراتژی و پیش‌بینی آن‌ها را مکانیزه و اتوماتیک نماید تا تصمیمات بهتر اتخاذ شود.

هوش تجاری

پیش از هوش تجاری، سازمان‌ها زمان زیادی را صرف استخراج اطلاعات از سیستم‌های مختلف، تجمیع آن‌ها و تهیه گزارش می‌کردند. همراه با رشد سازمان و افزایش دیتاهای ذخیره شده، عملیات استخراج و تهیه گزارش از آن نیز طولانی‌تر، پرهزینه‌تر و ناکارآمدتر می‌شد. راه‌حل‌های هوش تجاری امکان جمع آوری اطلاعات را از سیستم‌های مختلف و حتی گسسسته از نظر پراکندگی جغرافیایی و سازماندهی آن‌ها در یک مجموعه انباره داده ، فراهم می‌کند. با وجود چنین سیستمی، دسترسی به مجموعه داده‌های سازمان، در کسری از ثانیه امکان پذیر است. چنین زیر ساختی خطاهای ناشی از پراکندگی و تکرار داده و به طور کلی‌تر نواقص داده را مدیریت کرده، گزارشات دقیق و به روز را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. به کمک هوش تجاری مدیران به جای آن که تا آخر ماه صبر کنند و گزارشات ماه گذشته را ببیند، در هر لحظه به گزارشات به روز سازمان دسترسی دارند، در نتیجه می‌توانند بسیار سریع تر به اتفاقات پیش بینی نشده پاسخ دهند. به کمک قابلیت ریز شدن در داده و گزارشات سفارشی، مدیران بینش بهتر و عمیق تری نسبت به وضعیت سازمان خود کسب می‌کنند و آن چه که در سازمانشان اتفاق می‌افتد را به صورت شفاف می‌بینند. مدیران با تجهیز شدن به چنین امکانی می‌توانند گلوگاه سازمان را به سادگی ببینند و تقلب‌های احتمالی را شناسایی کنند. هوش تجاری دسته وسیعی از برنامه‌ها و تکنولوژی‌ها را در بر می‌گیردکه برای جمع آوری،ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل و فراهم کردن دسترسی آسان به داده‌ها به وجود آمده است تا کاربران بنگاه را در اتخاذ تصمیمات درست تجاری کمک نماید همچنین هوش تجاری شامل مفاهیم و روش‌هایی می‌شود که تصمیم‌گیری‌های تجاری را با استفاده از سیستم‌های کاربردی مبتنی بر حقایق، بهبود می‌بخشد.

هوش تجاری در صنعت مالی

          در بانکداری، تمام موضوعات خدمات مالی به عنوان یک صنعت، درباره پول است. در این کسب‌وکارها، استفاده از هوش تجاری به جای عملیات تجاری، بر امور مالی متمرکز شده است. عموماً استفاده از هوش تجاری در خدمات مالی، ارزش ایجاد کرده است. بررسی اخیر شرکت گارتنر، پاسخ‌هایی را از بانک‌ها، بیمه گران و واحدهای تجاری غیر مالی ارزیابی کرده است. بررسی نشان‌ داده است که بیش از %۹۵ پرسش شوندگان سیستم بانکی، موافقندکه هوش تجاری، یک پیش برنده استراتژیک ابتکاری، با مدیریت برتر است و بیش از ۹۰% موافقندکه آن‌ها، ارزش مورد انتظارشان را از سرمایه‌گذاری در هوش تجاری دریافت کرده اند.همچنین می‌تواند نقش مؤثری در پیگیری سوء‌استفاده از دارایی‌های مالی که شامل کشف و ردیابی کلاهبرداری و تقلب است ایفا کند. در ادامه به این که هوش تجاری چگونه صنایع مالی و بانکی را به سودآوری، کاهش ریسک و مزیت‌های رقابتی می‌رساند اشاره می‌شود.

بهبود بهره‌وری عملیاتی

در بازار شدید رقابتی این صنایع، کارآمدی مؤسسات تا جایی که امکان پذیر است لازم می‌باشد. هوش تجاری فرایندهای عملیاتی را برای کمک به کاهش هزینه‌ها و حداکثر ساختن منابع موجود، تجزیه و تحلیل می‌کند. برای مثال تحلیل عملکرد کارمندانی که برخورد مستقیم با ارباب رجوع دارند مانند حسابداران بانک‌های صنایع مالی می‌توانند راهکارهایی را برای افزایش و بهبود هر مشتری تشخیص دهند.

بهبود بازاریابی

با هوش تجاری، پروفایل کاربری که بیش ترین سود را برای مؤسسه به بار آورده است را می‌توان با استفاده از انبار داده‌های مدیریت ارتباط با مشتری، کشف کرد. همچنین خود پایگاه مشتری می‌تواند مورد تحلیل قرار گیرد تا فرصت‌های پیش‌فروش و فروش ساخته و شناسایی شود و کمپین‌های هدفمند بازاریابی آنلاین، بهبود یابند.

بهبود خدمات و محصولات

نرم افزارهای هوش تجاری به مؤسسات مالی اجازه می‌دهند که مسیر درآمد فردی هر نفر را دنبال کنند تا تعیین نمایند که کدام محصول و خدمات برای مشتری سودآور است و کدام نیست. علاوه بر این، تحلیل مقدار عظیمی ‌از داده‌های مشتریان، برای به دست آوردن اطلاعات درباره نیاز و نگرش مشتریان در رابطه با بانک‌ها، برای بهبود این خدمات استفاده می‌شود.

حفظ مشتریان

ابزارهای تحلیلی هوش تجاری می‌تواند بانک‌ها و مؤسسات مالی را برای کشف علت این که چرا مشتریان به رقیبان می‌پیوندند، کمک نماید. این علت‌های به دست آمده، برای مؤسسات، اطلاعاتی را فراهم می‌کند که جهت پیاده‌سازی و بهبود روش‌های جلوگیری از ،از دست دادن مشتریان لازم است. پیگیری ترجیحات مشتری، عادات و رفتار او نیز می‌تواند این امکان را به مؤسسات بدهد که محصولات و خدمات را در راه‌های مختلفی برای بر طرف کردن نیازها، حل مشکلات و ارتقاء وفاداری و رضایت مشتریان، شخصی سازی کنند.

در آینده بانک‌ها و مؤسسات مالی که از هوش تجاری برای مدیریت و کاهش ریسک، بهبود بهره وری عملیاتی، ارائه خدمات و محصولاتی که مردم واقعاً می‌خواهند و نیاز دارند استفاده می‌کنند، به رشد و سودآوری و یک مزیت رقابتی دست خواهند یافت. هوش تجاری یقیناً به یک الزام برای موفقیت بانک‌ها و مؤسسات مالی تبدیل خواهد شد.

سامانه نو در شبکه‌های اجتماعی ...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *